cs en
«  všechny novinky
2. 8. 2010

Viklický: Jazzové odbory honoráře nevyřeší

- "Jazzklub má jinou funkci než živit ambiciózní hráče"

Klavírista a skladatel Emil Viklický se do veřejných debat o jazzu zapojuje velmi často a nezřídka také bývá jejich iniciátorem. Nejinak je tomu v případě jeho nejnovější glosy, která se týká Panoráma jazzových proměn čili poslední knížky hudebního publicisty Lubomíra Dorůžky

Následující text vyšel v rámci sobotní on-line přílohy Mladé fronty Dnes. S laskavým svolením vedoucího rubriky Josefa Chuchmy přetiskujeme dopis v původním znění:

Narazil jsem nedávno v jazzovém klubu v Chicagu na starý výrok klavíristy Oscara Petersona, který souvisí s kapitolou o jazzklubech v nové knize Lubomíra Dorůžky „Panoráma jazzových proměn“, vydal TORST 2010.

V Dorůžkově knize mě pobavily výpovědi muzikantů /Knop, Hlavenková/, týkající se situace v pražských jazzových klubech. Výroky „nedůstojné honoráře“, nebo „muzikanti se nechávají vykořisťovat majiteli klubů“, jsou bezbřeze naivní. Jazzové kluby všude na světě platí malé honoráře. Domnívat se, že situaci vyřeší nějaké české jazzové odbory /str. 123/, které přinutí platit majitele klubů vyšší honoráře, je skutečně komické.

 Přečtěte si pasáž z Dorůžkovy knihy, na níž Viklický reaguje

Jazzklub má zcela jinou funkci, než uživit přehnaně ambiciózní hráče. Je to dílna, kde si muzikant před publikem ověří, zdali to, co doma pracně cvičí, zabírá. A vůbec nevadí, že v klubu je někdy jen pár zachmuřených turistů, nebo rozpustilá skupina teenagerů z Německa. Naopak, musíte dokázat zaujmout i takovéto publikum.

Oscar Peterson kdysi na otázku „What enviroment creates jazz musicians?“ ( „Jaké prostředí vytváří /formuje jazzové hráče?“), odpověděl velmi přesně: „The bandstand“. Tato lakonická odpověď říká daleko více, než by se mohlo na první pohled zdát. Nerozhoduje tedy sebelepší škola, původ, hodiny zkoušek nebo domácího cvičení. Muzikanta utváří to, s kým a jak bude na „jevišti“ pro posluchače hrát. Jak dokáže komunikovat se spoluhráči, jak dokáže z jeviště něco sdělit, pokud má co. 

„The bandstand“ je prostředí, které jazzového muzikanta utváří, a děje se tak především v jazzových klubech.

Emil Viklický, Bloomington, IL, červenec 2010

Patří-li někteří z čtenářů stránek České jazzové společnosti mezi hudebníky, majitelé klubů, vydavatelství či se nějakým způsobem cítí povinni k této věci vyjádřit, ČJS uvítá každý příspěvek do diskuse. Texty lze zaslat na naši emailovou adresu, odkud je přetiskneme na tyto stránky. 

Pro kontext také s laskavým svolením nakladatelství TORST zveřejňujeme inkriminovanou pasáž z knížky Lubomíra Dorůžky, na níž Viklický reaguje.

zdroj: MF Dnes, foto HN

hledat
WorkShop 2013 ONEbit.cz webhosting

vložit




Aktuality
21. 11.

Hvězdou jarního galavečera Strun podzimu 2012 bude zpěvačka Dianne Reeves, kterou už festival přivítal vloni v rámci svého regulérního programu. Ve Smetanově síni Obecního domu vystoupí Reeves 14. března se svým projektem Strings Attached, kde figurují kytaristé Russell Malone a Romero Lubambo, zjistila ČJS.

16. 11.

Koncertní řada Jazz at Lincoln Centre, respektive s ní spjatý klub Dizzy's Coca-Cola, se otevře také v pěti dalších světových metropolích. Po otevření klubu v Kataru je možné, že by provozovatelé vybrali také Prahu, píší HN.

6. 11.

Ondřej Pivec a jeho trio CPR, které v sobotu vystoupilo v pražském Roxy na Strunách podzimu, chystá studiovou desku.

6. 11.

Bohemia Jazzfest 2012 se rozroste o tři dny a další dvě města, z jednotlivců by měl přijet třeba Pat Metheny, prozradil organizátor festivalu Rudy Linka.

2. 11.

Takhle se ČT s Vladimírem Kouřilem ohlédla za vystoupením Charlese Lloyda v Rudolfinu.

26. 10.

V Praze vystoupí pianista Uri Caine. Do hlavního města Caine přijede s basistou Johnem Hebertem a bubeníkem Benem Perowskym, zahrají v pražském Jazz Docku již 27. ledna 2012, zjistila ČJS.

26. 10.

Debutové album chystá zpěvačka Tereza Rajnincová se svoji kapelou Groove Inn, kde působí mimo jiné saxofonista Jakub Doležal, baskytarista Filip Spálený a jako host na CD třeba i Vít Pospíšil. Křest je naplánovaný na 30. listopadu v pražském Jazz Docku.

21. 10.

Eva Emingerová v rozhovoru pro Český rozhlas osvětlila vznik svého letošního "švédského" alba Prameny snů, které aranžoval kytarista Anders Johansson.

20. 10.

Výběr z tuzemských deníků: MF DNES otiskla recenzi Behind The Door od Lubomíra Dorůžky, Hospodářské noviny pozvánku na koncert Bobbyho Previtea, vystoupení Kurta Ellinga a rozhovor s Tonym Bennettem.

19. 10.

První jazzový obor na Slovensku otevřela soukromá akademie v Banské Štiavnici, vyučují tam Matúš Jakabčic, Robert Ragan nebo Klaudius Kováč.






Radio Proglas

czechjazz news



CzechJazzfestival